Eerste schoolweek - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Hinke Sikkema - WaarBenJij.nu Eerste schoolweek - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Hinke Sikkema - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweek

Door: dublinhinke

Blijf op de hoogte en volg Hinke

07 Februari 2011 | Ierland, Dublin

Dag lieve achterblijvers,

Hier dan eindelijk weer een lang verwacht verhaal! Vorige week zijn de serieuze bezigheden begonnen waarvoor we hier stiekem toch wel een beetje zijn : School.

In eerste instantie had ik er niet zoveel zin meer in, bah alles in het engels, dat kan ik helemaal niet zo goed. Maar dat is juist één van de redenen dat ik hier ben. Dus de 'stoute schoenen' aangetrokken en vol goede moed naar school. Meteen raak, de eerste dag van 9 - 5 naar school, fijn. Ach het was weer de eerste week van een nieuw semester dus het stelde niet zoveel voor. De eerste les begon om half 10 ipv 9 uur en om half 11 was het al weer afgelopen. Ik zeg: dikke prima ! haha. ZO'n eerste uurtje engelse les volgen is al intensief. Het eerste vak was valuations, een soort van waardebepaling. Van 11 tot 13 uur hadden we Architecture en Urban Sociology, in Nederlandse begrippen is dit bouwkunde. Die les was ook eerder afgelopen. Tussen 13 en 14 uur is er altijd een lunchpauze ingeroosterd. We hadden dus nu een pauze van 1,5 uur :) Beetje de school aan het verkennen geweest, naar het schoolwinkeltje geweest om een Student Travelcard aan te vragen. Hiermee kun je korting krijgen op het openbaar vervoer en bij een aantal ketens. Altijd handig voor het volgende uitstapje hé, in de hoop dat we dan niet zoveel geld voor de trein kwijt zijn :P Om 2 uur hadden we nog twee uren Urban Economics. Naam zegt het al, gaat beetje over de economie en over de demografie. Het laatste uurtje viel uit dus we waren lekker om iets voor 4 uur al vrij :) Was wel weer lang genoeg voor een eerste dag.Het engels volgen is nog wel een beetje moeilijk, maar de klasgenoten zijn erg aardig ! We zitten alleen maar bij Ieren in de klas. De een praat heel snel en met een accent en de ander praat weer heel erg zacht. Kortom niet iedereen is heel duidelijk te verstaan. Maar dit komt allemaal goed ! Gewoon goed op letten en durven mee te praten :)

We moesten vanmiddag nog naar Kevin Street (locatie van DIT aan de andere kant van de stad) voor de uitslag van de engelse toets. Deze was helaas nog niet bekend pas na woensdag. Dus dan maar weer een half uur lopen. Goed voor de conditie ! :) Wel zagen we dat we dinsdag Irish Cultural Studies hebben. 's Avonds niet zoveel meer gedaan. Natuurlijk even GTST gekeken, onze verslaving ! (A)

Dinsdag hadden we een rustige dag. Beetje aan het schoonmaken geweest en van alles en nog wat. Met Trijnette ben ik nog naar de winkel geweest om wat huishoudelijke dingetjes te kopen. Van 4 - 6 hadden we dus nog Irish Cultural Studies aan de andere kant van de stad. Dit was iets eerder afgelopen, ongeveer half 6. Dit is een heel erg leuk en interessant vak en wordt door een grappige man gegeven. We leren hier van alles over Ierland en zitten in een klas met alleen maar internationale mensen. Die man weet van elk land ook wel iets en kan het verhaal ook heel grappig brengen. 's Avonds zijn we nog even naar de pub geweest. Het is er altijd erg gezellig met live muziek enzo, vermaak me er prima! We zaten even naar wat voetbal te kijken en zeiden al, dat zijn volgens mij Nederlanders naast ons, en ja hoor! Dus weer een hele avond met Nederlands gepraat. Sommige mensen krijgen van drank heeel erg honger, snap alleen niet waar ze zóveeel eten laten.

Woensdag eerst maar even lekker uitgeslapen en van 12 tot 6 moesten we naar school, tenminste dat was het rooster voor vandaag. De leraar kwam niet om 12, maar lekker een kwartiertje later. Het kan hier ook allemaal. Van 1 tot 2 weer lekker pauze en om 2 uur hadden we project. Geen idee wat we ons daarvan voor moesten stellen en bij wie we in de groep zaten. Trijnette en ik zitten gelukkig bij elkaar, en mogen nog 5 jongens gezelschap houden! Nou dat moet wel goed komen zeg ik, haha. Het project duurt in totaal 1 jaar. Het eerste half jaar zijn ze hier ook al mee bezig geweest en het gaat nu verder. Op het eerste deel hadden de jongens al een goed cijfer, dus ik zeg weer : dikke prima ! :D De drie uren op het rooster zijn de coachmomenten. Onze groep was als tweede aan de beurt. Even 10 minuten gepraat over de plannen voor dit half jaar en toen konden we weer gaan. De jongens zouden ons het verslag even sturen zodat we een beetje weten waar het over gaat. Tot nu toe hebben we nog geen idee waar het project over gaat en wat alles in houdt. Maar dat komt nog wel. Om drie uur waren we al "klaar". Moesten nog tot 5 uur wachten voor 1 uurtje les. Er moesten nog boodschappen gedaan worden en de was ophangen. Dus Trijnette en ik zijn toen naar huis gegaan en rond half 5 kregen we telefoontje dat dat laatste les uurtje helemaal niet door ging. Duss toen eindelijk maar even goed de Penneys bekeken van binnen. Ik heb het dan over het assortiment he :) De winkel even van voor tot achter goed bekeken en heel wat kleren mee genomen en lekker van alles gepast. Ach, nu we er toch zijn ! ;) Ik had twee hele leuke en nette jurkjes, alleen waren ze het net niet. Dus ik heb niets mee genomen. Er staan nog wel hele goedkope schoenen op mij te wachten. Maar dacht ik heb al zoveel en doe ze nu toch nog niet aan. Verstandig he ;)
Woensdag avond eigenlijk niet zoveel meer gedaan.

Donderdag moesten we weer vroeg naar school, van 9 tot 12 met een tussen uur van 10 tot 11. Lekker! Om 12 uur hadden we weekend! Heerlijk :) Na de les zijn we weer naar Kevin Street gegaan voor de uitslag van Engels. Daarna zijn Trijnette en ik een andere winkelstraat gaan verkennen: Grafton Street! Hier zitten iets duurdere winkels. Heb hier wat leuke shirtjes gekocht. Best netjes, al zeg ik het zelf, dat ik pas na 1,5 week kleren heb gekocht :) Ook nog even in St. StevensGreen winkelcentrum geweest. Mooi gebouw ook!

Vrijdag middag even op pad geweest. Er zijn een aantal gratis musea. Zijn bij de Library en een archeologisch museum binnen geweest. 's Avonds weer even de pub van binnen bekeken. Zou Temple Bar ook al zijn veranderd in ander halve week tijd? haha, nouu alleen een ander bandje was er vanavond. maar wederom weer gezellig ! Zaterdag zijn we naar het Wax Museum geweest. Dit is de Ierse, kleine versie van Madam Tussaud. Was eerst echt dood eng! Stel dat die poppen plotseling gaan bewegen ! haha. Er waren allemaal kleine hokjes met thema's zoals de pre-history, politiek en dat soort fratsen.
Vlakbij ons huis is er een kroeg, de Living Room waar ze voetbalwedstrijden uitzenden. Zaterdag avond werd er Barcelona - AT Madrid uitgezonden. We dachten, we moeten maar eens wennen aan het Ierse ritme en wat eerder naar de kroeg gaan. Dus om 9 uur zaten we braaf op de bank voor voetbal. Onder het genot van een flesje 'fristi'. Sommige mensen drinken fristi tijdens of na voetbal. Inmiddels was het tijd voor iets sterkers geworden. (fristi maar dan in een andere kleur en smaak, hé Trijnette ;)) Daarna nog naar een andere pub geweest en wederom Nederlanders getroffen ! Was een gezellige boel. Zondag alleen iets minder. Zondag even contact met Nederland onderhouden. en 's Avonds naar de kerk geweest. Ja dat lezen jullie goed. Ook hier doen de meiden wat ze thuis ook doen. Het is en voelt hier ook helemaal als thuis. Zal ook wel moeten want anders worden het nog 5 lange maanden.

Om maar weer even bijna af te ronden, ik vermaak mij hier nog steeds prima ! (mocht dat nog niet duidelijk zijn geworden uit het voorgaande verhaal)
De mensen zijn erg aardig, kunnen wij Nederlanders nog wat van leren, en het gaat ook steeds beter met het begrijpen wat er op school wordt gezegd. Als we de mogelijkheid hebben zijn we nog wat op tourtocht door Dublin om de stad ook nog steeds meer en beter te leren kennen.

Ik zou zeggen ik heb genoeg verteld. Hoe gaat het met jullie daar in Nederland? Nog niet omgewaaid of andere vreemde dingen gebeurd door de wind? Hoorde dat er hier en daar al wat bomen hun lootje hebben gelegd. De harde wind hebben jullie van ons gekregen :) Het weekend heeft het hier ook flink hard gewaaid ! Had moeite sommige stukken om recht te blijven lopen.

Succes allemaal deze week met het harde werken. Hier moet er ook nog wat gebeuren dus tot het volgende verhaal ! De foto's komen vandaag of morgen ook weer online: http://picasaweb.google.com/hinke91

Liefs Hinke

• 08 Februari 2011 - 09:58

Daan:

Dochst de volgende keer Lala de groetnis ffkes fan my?! :P

• 11 Februari 2011 - 14:32

Hanneke:

Hey!

Zo te lezen vermaak je je wel goed. Je hebt al veel gezien en mensen leren kennen. En naar de kapper in het buitenland is altijd een hele ervaring! die van mij was toen Thais, sprak geen Engels dus met handen en voeten is het een heel kunstwerk geworden. maar het staat je goed hoor! die chinezen kunnen er dus ook wat van.
    succes met ontdekken he!!!

tut ut Fryslan!

• 23 Februari 2011 - 05:44

Trea:

Ha ha...moeite met recht lopen!! Door de wind..en dat moeten WIJ geloven? :D
    Maar fijn dat je het daar zo naar jullie zin hebben! Ik ga geloof ik weer een poging doen om je een kaart te schrijven! Fijne week nog! Ik zit in de nacht..na deze nog eentje en dan 1 dag vrij! Heb van alles wat ik wil doen dus dat word kiezen!

Protte leafs ût Grunnen

Trea