Maart in Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Hinke Sikkema - WaarBenJij.nu Maart in Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Hinke Sikkema - WaarBenJij.nu

Maart in Dublin

Door: dublinhinke

Blijf op de hoogte en volg Hinke

28 Maart 2011 | Ierland, Dublin

Na een aantal rustige weken ga ik jullie weer even bij praten van alle bezigheden. Ik gok dat het verhaal iets korter wordt dan gemiddeld.

De afgelopen weken hebben we ons rustig gehouden. De weken zijn voorbij gevlogen door voornamelijk school werkzaamheden. De eerste 6 lesweken zijn inmiddels voorbij, en dus was er een reviewweek. De stof heb ik mij al aardig eigen gemaakt. Het engels praten en begrijpen gaat steeds een beetje beter. Inmiddels zitten we nu in lesweek 8 alweer, de tijd vliegt voorbij. We moeten de komende weken een aantal projecten/verslagen inleveren dus het wordt nu tijd om een stap harder te doen voor school. De 30 credits moeten wel gehaald worden :)

In de kerk krijgen we ook al steeds meer bekenden om even gezellig een praatje mee te maken na de dienst. Ook hebben we een avondmaal gehad. Dat gaat hier weer heel anders dan thuis. Het avondmaal gedeelte duurde ongeveer 10 minuten, zo snel zijn we dat niet gewend in NL. Maar leuk om verschillende dingen mee te maken in de kerk in verschillende landen.

Buiten school om is er nog genoeg tijd om op te vullen. Een wekelijks bezoek aan het zwembad en het voetbalveld hoort hier ook bij.De eerste training is al geweest en morgen weer. Donderdag hebben we ook weer een wedstrijd, veel zin in natuurlijk! :D
Speciaal voor de buitenlandse studenten werd er een Ierse avond georganiseerd met Ierse muziek & dans. Nu we hier zijn moeten we natuurlijk ook even wat cultuur snuiven en daar hoort ook dansen bij. Van de kans om wat danspassen te leren hebben we dankbaar gebruik gemaakt. Op zo'n avond leer je toch weer meer buitenlandse mensen kennen en dat is erg gezellig. We hebben veel lol gehad, en het dansen, daar oefenen we nog wel even op. Na het dansen zijn we naar de kroeg gegaan om de wedstrijd Barcelona - Arsenal te kijken. De wedstrijd was al begonnen en tot onze verbazing was het stampvol in de kroeg! En voor wie is iedereen eigenlijk? Even leek dat het grootste deel voor Barcelona is, maar wat verder de zaal in bleken er ook nog een hele hoop Arsenal fans te zijn. De stemming zat er goed in en was erg gezellig.
Inmiddels hebben we ook al even kennis gemaakt met onze bovenburen en een feestje gevierd met hen. Gezellig om ook eens met wat andere mensen een avond door te brengen.

Tijdens de review week moesten er nog een paar dingen voor school gedaan worden en verder hebben we een wandeling gemaakt van Portmarnock naar Malahide langs de kust. In Portmarnock is ook een mooi strand. Dus met lekker weer hebben we het goed getroffen. Ook hebben we een bezoek gebracht aan het Croke Park stadion. Hier worden verschillende Gealic sporten gespeeld, o.a. Hurling en Gaelic football. Dit zijn typisch Ierse sporten. We hebben een rondleiding door het stadion gekregen en achter de schermen gekeken. De spelers van de Ierse sporten krijgen niet betaald. Daardoor blijven mensen met hart voor hun club spelen en krijg je echte teams per regio. Leuk om dit soort feiten te horen.

17 maart was het St. Patricksday. Dit is een nationale Ierse feestdag. Een week van te voren zijn we al even langs de Carolls gift shop geweest om een gek groen outfit te scoren. En dat is ons uiteraard gelukt! Een leuke pruik met vlechten, in de kleuren van de Ierse vlag en een legging met klavertjes vier. Begint er zich al een beeld te vormen op het netvlies? de dag ervoor zijn we ook even de stad in geweest,overal was er al veel drukte en gezelligheid. Er was een podium waar Ierse dansen werden getoond met Ierse muziek en een momentje om Ierse dansen te leren. Een erg gevarieerd programma dus! :) Op de dag zelf begon om 12.00 uur de parade bij ons op de hoek van de straat. Deze duurde 1,5 uur. Het thema was ' Brilliant' en het verhaal werd verteld door vele verschillende en leuke creaties. Na de tijd nog even langs huis gegaan om wat te eten en toen verder de stad in. Een rondje gemaakt en overal en nergens gezien. Weer even terug 'naar vroeger' en rond gehangen op de kermis. Al snel was de conclusie maar weer richting Temple Bar. Daar was het smoordruk maar super gezellig. De meest gekke verklede mensen (vooral de touristen) kwam je daar tegen. En ja hoor, ook weer Nederlanders! Een gezellige dag gehad.

Afgelopen weekend hebben we onze eerste visite mogen ontvangen. Of eigenlijk Trijnette. Een vriendin van haar is hier geweest. :)

Nu ben ik weer aan het eind gekomen van mijn verhaal van Maart.

Ohja het weer. De meeste mensen kennen Ierland als het land van regen, regen en nog veel meer regen. Maar dat valt reuze mee! Dublin ligt in het droogste gedeelte. Het is hier mooi lente weer en gemiddeld rond de 10 graden. Vorige week heel veel zon gehad en dan is het lekker weer om in een vest over straat te gaan :) Voor de mensen hier zijn het al bijna zomerse temperaturen en je ziet dan ook al meiden met korte rokjes en hempjes over straat lopen. Dat is voor ons nog wat te koud!

Tot zover de update. Durf nog niet te zeggen wanneer de volgende komt aangezien de komende weken in het teken van school staan ;)

Vandaag of morgen komen er ook weer foto's online, dus houdt de site in de gaten..

Groetjes !

• 28 Maart 2011 - 14:10

Trea:

Ha ha..die Hinke...jouw verhaal..iets korter dan gemiddeld(geloof het niet)..HEERLIJK weer iets van je te lezen! Maarre..wat is nu de gedachte achter St Patricks day?? Beetje hetzelfde als hier carnaval? Maar waarom dan allemaal in het groen?

In ieder geval maar veel succes de komende week met school! Enne...heb je het goede nieuws al gelezen uit Bergum?

Tot mails of schrijfs maar weer!

Leafs Trea

• 04 April 2011 - 17:23

Roos:

Ha Hinke! Leuk je verhaal! Geef een big hug daar in Immanuel Church :) (sowieso Derek en Jill) Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Wordt het al lekker zomers weer daar? Have fun!