Lovely Ireland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Hinke Sikkema - WaarBenJij.nu Lovely Ireland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Hinke Sikkema - WaarBenJij.nu

Lovely Ireland

Door: dublinhinke

Blijf op de hoogte en volg Hinke

07 Maart 2011 | Ierland, Dublin

Enn alweer een week voorbij !

De tijd vliegt echt enorm snel voorbij ! Afgelopen weekend heb ik het verzaakt om een blog te schrijven. Simpel weg omdat we die week niet heel veel hadden gedaan behalve een bezoekje brengen aan de pub :) Daar zal ik jullie maar niet teveel mee vermoeien (en de gek aan steken). We hadden eindelijk een mailtje gekregen over voetbal en in de vorige blog vertelde ik al dat we de voetbal spullen hadden aangeschaft (A) Deze week werd dan ook keurig om kwart voor 6 het voetbalveld opgezocht. Maar toen we daar kwamen, waren er jongens aan het trainen. Dus wij maar even vragen of ze ook wisten waar de dames dan aan het trainen waren, maar niemand kon ons ook maar een nuttig antwoord geven. Ze hadden alleen de gek met ons. Dus het werd al snel weer tijd om (met een teleurstellend gevoel) op huis aan te gaan. Internet er nog even op na geslagen, en ja hoor we waren wel goed! Meteen maar weer even een mail gestuurd wat dit te betekenen had. Het zou ook niet op zijn Iers zijn gegaan, als we meteen mee konden trainen en dat alles volgens plan verliep. Nogmaals; welkom in Ierland! Het weekend zijn we niet meer weg geweest. Er stond op de planning om naar Croke park stadion te gaan. Maar wegens omstandigheden (kapot bed & kapotte laptop) zijn we maar thuis gebleven.

Het weekend kregen we nog reactie op onze mails over voetbal en inmiddels waren we aan het mailen met de aanvoerder. Zondag openden we onze mail en een berichtje van haar. Daar zochten we nog niet meteen iets achter. We ging dus rustig lezen en al snel werden we helemaal gek! De vraag was : willen jullie morgen mee doen met een wedstrijd? Ons antwoord: WHAAAAAAAAA, Natuurlijk willen we dat ! Nou zo gezegd zo gedaan. Komt het toch nog helemaal goed! Maar ja we gingen er meteen weer iets achter zoeken, want er moet toch vast wel iets mis gaan? Maandag (28 februari) moesten we om 12.00 uur ergens verzamelen. Stonden we daar, konden we de meiden niet vinden, bleken ze gewoon voor ons neus te staan. In de auto zijn we met z’n allen naar een voetbal park net buiten de stad gegaan. Nog steeds hadden we eigenlijk geen idee wat de bedoeling was. Trijnette en ik zaten bij een Ierse meid in de auto en hebben even gezellig met haar gepraat en dan leer je toch weer meer dingen over Ierland. De Ierse jongeren vinden het land helemaal niks en snappen volgens mij ook niet zo goed waarom wij als studenten hier heen komen. Één troost, ik snap ook niet waarom er studenten naar Nederland komen ! :O (zo ongeveer iedereen bij ons in de klas weet dat het veel moeilijker is bij ons op school). We waren veel te vroeg bij het voetbalveld ( ja dat lezen jullie goed. Ze kunnen hier ook nog te vroeg zijn i.p.v. te laat ! ) Het was vandaag heerlijk weer ! Voor onze begrippen een lekkere lente dag en de jas kon wel uit als je in zon bent. Maar volgens de meiden was het veeeeel te warm om te voetballen ! Daarom werd er ook het verzoek ingediend om maar 2 x 30 minuten in plaats van 2 x 45 minuten te spelen. Uuh okee dan ! Dat is inderdaad echt alleen maar voetballen voor de fun! Maar het zijn aardige meiden en een leuk team. Het niveau is niet dat je zegt van: ik kan het niet bij houden! De tegen partij was heel goed volgens hun begrippen en ik moet zeggen, die konden ook wel een aardig balletje trappen. Ik heb bijna een jaar niet meer op het voetbalveld gestaan en mijn conditie was daarom ook niet al te best meer, al zeg ik het zelf. Ik had verteld dat ik in de verdediging speel normaal en nu zetten ze me op midmid neer. Beetje zoeken naar de positie maar het ging redelijk. De tweede helft stond ik op rechts half, dat was al een stuk beter. Ik vond het heerlijk om weer even te spelen en het was ook vooral gezellig. Hebben alleen wel 0 – 2 verloren. Volgende keer beter! De wedstrijden die we nu nog gaan spelen zijn allemaal vriendschappelijk omdat hun competitie al is afgelopen. Nog even voor degenen die niet helemaal weten hoe het in elkaar zit: Trijnette en ik voetballen nu met het DIT ladies soccer team. De school heeft ook allemaal sport clubs, en dit is er één team van :) De competitie is dan ook tussen andere hoge scholen hier in de stad. En daarom spelen we de wedstrijden ook op een door de weekse dag (tijdens school tijden). Maar dit was nog niet alles. Het trainen ging dinsdag niet door, want we hadden net een wedstrijd gehad en we hebben morgen toch niet zoveel zin. Ik zal maar zeggen, alles komt hier op zijn tijd ;)

Zaterdag (5 maart) zijn we naar de Wicklow Mountains geweest met een dagtour in een busje. En ja hoor! Als snel hoorden we weer Nederlanders. Niet vreemd, want je bent met zo’n trip weer even in de schoenen van ‘toerist’. Om 9.10 uur moesten we verzamelen en iets later zijn we weggegaan. De reis ging eerst nog een stukje door Dublin en onze zeer vriendelijke local Kevin vertelde allerlei dingen over de stad en gebouwen waar we langs kwamen. De meeste informatie was bij ons al bekend. De eerste stop was in Dun Laoghaire, een plaatsje aan de kust en hier komen ook boten uit Hollyhead aan. Hier hebben we even 5 minuten foto moment gehad en om even rond te kijken. De koffie pauze was bij Avoca handwevers. Dit is een winkel met allerlei hand gemaakte en geweefde producten van Ierse bodem. Dit zag je ook in de prijs terug. Er zat ook nog een restaurantje bij. De bustocht ging verder door de bergen en de Sally gap. Onderweg zijn we door een aantal kleine dorpjes gereden en een aantal foto momenten gehad hoog in de bergen. Tijdens de reis werd er nog heel veel dingen verteld over het verleden, het weer, de economie en immigratie. Momenteel is er ook weer een grote stroom mensen die Ierland verlaat en naar Amerika, Australië, Canada etc. vertrekt. De reden daarvoor? Omdat er geen werk te vinden is hier. De huizen prijzen zijn ook gigantisch hoog! Echt bijna onmogelijk om als starter in de 20 een eigen huis te kopen. Rijtjes woningen zitten rond de 250.000 €. Heel erg mooi om al het landschap te zien, heb enorm genoten!Eindelijk het beeld dat je hebt van Ierland :) Enn ook eindelijk de lang verwachte schapen gezien ! In NL heeft pake er ook genoeg rondlopen, maar in Ierland moet je toch ook wel schapen hebben gezien, haha. Net voor de middagpauze hebben we nog een foto stop gehad hoog op de bergen met uitzicht over een meer. En toen was het tijd om even een Iers drankje te proeven: Jameson Wiskey! En hoe laat was het? Kijk maar tussen de foto's ! En nee, ik vond het niet lekker :p
De middagpauze hebben we gehouden in een traditionele Ierse pub in Laragh, ongeveer 1 km van Glendalough. Na de pauze zijn we door gereden naar Glendalough en daar hebben we een aantal ruines bekeken. In de vallei stonden vroegen 7 kerken! Klinkt veel, maar ze zijn zo klein en staan verspreid dus dat valt wel wat mee. De St. Kevins church, Mary Church (hier moesten de vrouwen bidden) en St. Patricks Cathedral. Ook zijn hier nog heel veel graven. En de beroemde hoge toren! Even een toelichting op de foto die jullie zullen zien van de toren: de opening iets boven ooghoogte, is geen raam maar de ingang! De ingang werd heel hoog gedaan omdat er dan een hoge en stevige fundering was gecreëerd. Verder nog een wandeling gemaakt langs twee meren en toen weer in de bus richting Dublin. Het was een zeer indrukwekkende en mooie dag met een frisse neus en veel cultuur.

Nu nog even genieten van het laatste beetje weekend en dan maandag weer naar school. Nog 1 week les en dan hebben we er al weer 6 lesweken op zitten! De week erop, van 14 maart hebben we de Review week. Een ‘studie week’. Even tijd om alles op een rijtje te zetten. Ook krijg ik dan mijn eerste bezoek! Anne komt een week langs om samen met ons St. Patricksday te vieren. Dit is een nationale feestdag op 17 maart. Er is hier een groot festival in de stad met optochten die hier op de hoek beginnen. Vergelijkbaar met Koninginnedag in Nederland.

Lezers, bedankt voor jullie aandacht ! Ik heb geprobeerd om minder te vertellen, maar dat lukt mij niet. Sorry. Ik zou zeggen geniet nog even van de foto’s en ‘oant de oare keer’.

Foto's zijn te vinden op : picasaweb.google.nl/hinke91

• 07 Maart 2011 - 20:04

Durk:

Lang verw8 =) Wer in moai forhaal hjer!

• 07 Maart 2011 - 20:25

Mem Theadora:

Ha die Hinke, je hebt wel weer een informatie info achter gelaten. Het lezen gaat vlot en dus was het niet een vervelend lang verhaal. Succes met school en volgende week je vriend maar een warm welkom heten.
    gr xx

• 08 Maart 2011 - 17:03

Inger:

Haha! :D Leuk toch, dat je zoveel te vertellen hebt!
    't Klinkt allemaal nog steeds super in ieder geval! Leuk dat Anne ook bijna komt! :D

-xxx-

• 09 Maart 2011 - 19:14

Jitske:

Hey Hinke,

Hier dan ook even een berichtje van mij.
    Ik heb de stukjes even rustig gelezen Leuke stukjes overegens en bewonder jullie inzet voor het voetballen, Ik vind het knap dat jullie op deze manier je ontspanning vinden. en dat hoort er ook bij.
    Ik heb nog even met tante grietsje gemailt en het is de bedoeling dat we rond 7/8 april met z;n tweeen bij jullie komen.
    Maar weet je ook een leuk onderkomen bij jullie in de buurt wat niet al te duur is? Bv Bed en breakfast
    Nog een paar dagen en dan komt anne naar je toe. Jullie zullen er wel naar uit kijken om elkaar weer te zien. Goede tijd toe gewenst
    Nou gr van Jitske

• 10 Maart 2011 - 19:24

Oene:

Hey mevrouw Sikkema,

Wot een ein tekst, sa te jerren hast it wol nei dien sin, best genoch.
    Jammer dat Anne no krekt dat wiekein komme mat want ik koe him wol bruke bij it foetbaljen, wie matte tsjin Buitenpost.