Waarom een project in Brazilië? - Reisverslag uit Suawoude, Nederland van Hinke Sikkema - WaarBenJij.nu Waarom een project in Brazilië? - Reisverslag uit Suawoude, Nederland van Hinke Sikkema - WaarBenJij.nu

Waarom een project in Brazilië?

Door: Hinke Sikkema

Blijf op de hoogte en volg Hinke

01 April 2013 | Nederland, Suawoude

In de staat Minas Gerais ligt de stad Sabinopolis. Een van de buitenwijken is Nova Pousada, met ongeveer 1300 inwoners (300 gezinnen). De wijk bevind zich in een bergachtige omgeving op ongeveer 2,5 km van de stad en is alleen bereikbaar via een onverharde en steile weg.

De wijk is de laatste vijf jaar snel gegroeid qua inwoners (39% van de inwoners woont er minder dan 5 jaar). Bewoners van het platteland verhuisden naar de stad in de hoop het beter te krijgen. Helaas is dit voor de meeste mensen niet het geval. Er is hoge werkloosheid en mensen wonen onder slechte omstandigheden, met name in lemen hutjes. Het ontbreekt in de wijk aan openbare voorzieningen en infrastructuur. Moeders en kinderen moeten lange afstanden afleggen over ruig terrein om terecht te kunnen bij een gezondheidspost, school, kinderopvang of andere voorzieningen. Jongeren hebben weinig ruimte voor vrijetijdsbesteding. Er is ook veel werkloosheid onder de jongeren.
De bouw van een gemeenschapscentrum is een belangrijke eerste stap in de verbetering van de wijk. Door het gebrek aan openbare voorzieningen, kerken en sociale organisaties is de gemeenschap onvoldoende in staat geweest om zichzelf op sociaal vlak te ontwikkelen. Het gemeenschapscentrum wordt een centrale plek waar mensen onder begeleiding van BEM bij elkaar kunnen komen om over problemen te praten en sociale activiteiten te plannen en uit te voeren. In het centrum komen ook ruimtes voor sociale interactie, vrijetijdsbesteding, vakonderwijs en projecten gericht op milieubehoud.

In 2011 heeft een World Servants groep bijgedragen aan de bouw van het gemeenschapscentrum. Na vertrek was het casco grotendeels gerealiseerd. Inmiddels heeft de lokale bevolking verder gewerkt en zijn er drie lokalen en twee toiletten helemaal af. In augustus 2012 zijn deze ruimten in gebruik genomen. Zomer 2013 helpen wij bij de verdere afbouw.

Partnerorganisatie BEM
World Servants werkt samen met BEM (Bem Estar do Menor) aan de projecten. De betrokkenheid bij dit project is tot stand gekomen door de wederzijdse samenwerking met Tear. De organisatie BEM heeft als doel te zorgen dat de armen een menswaardig bestaan kunnen leiden, dat kinderen onderwijs en verzorging krijgen en zo kansen hebben voor de toekomst. Bij alle werkzaamheden is het de bedoeling om mensen op weg te helpen naar een toekomst. Bij alle werkzaamheden is het de bedoeling om mensen op weg te helpen naar een toekomst waar ze zelf kansen kunnen creëren en benutten, onafhankelijk van de BEM.

Waarom heb ik voor dit project gekozen?
Dit keer wil ik een project anders benaderen en meer met de mensen en het leven/cultuur bezig zijn. Daarom de keus om mee te bouwen aan een dorpshuis. Het is een sociaal project waarbij het doel van het bouwen betekenis geeft aan alle leeftijdscategorieën. Je wordt bewust van het gebrek dat de bevolking heeft op sociaal grondvlak. Het belang van sociale contacten wordt onderstreept, een plek creëren waar mensen samen kunnen komen!

Op mijn 16e heb ik een fotorapportage gezien van kinderen in sloppenwijken die hun honger verdrijven door lijmsnuiven. Dit heeft mij geraakt en vooral nieuwsgierig gemaakt. Brazilië staat bekend als land met grote contrasten tussen arm en rijk, de vele straatkinderen met hun problemen, maar ook van de snel groeiende economie. \Door dit project wil ik Brazilië op een andere manier leren kennen en het verhaal zien, horen en beleven van de problemen die jongeren ondervinden in hun jeugd. Een sociaal leven met vrienden en leuke uitjes is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt..

Interessante linkjes:
Aflevering van EO Metterdaad(2011). De oprichters van de organisatie BEM vertellen hoe zij zijn begonnen met ontwikkelingswerk in de wijk Nova Pousada, waar wij heen gaan. In 25 minuten krijg je een goed beeld waarom hulp daar nodig is!

In een aflevering van het programma 'Onverwacht bezoek' reizen ze af naar Brazilië. De aflevering geeft een beeld van de problemen die straat jongeren hebben.